Boekrecensies

Boekrecensies

Boekrecensies zijn altijd leuk om even te lezen voordat je een boek koopt, een recensie kan aanmoedigen om dat boek of iets van die schrijver te kopen of je kiest liever voor een ander boek of een andere schrijver. Jaarlijks komen er veel nieuwe boeken op de markt en een keuze is niet altijd zo gemakkelijk te maken.

De boekrecensies op deze website gaan meestal over boeken met een levensverhaal, ontroerend, spannend maar ook vaak boeken om nog eens over na te denken. Boeken die je net dat steuntje in de rug kunnen geven dat je nodig hebt, die bevestigen wat je eigenlijk al dacht of je juist op andere gedachten brengt. Het lezen van boeken kan een referentiekader geven aan je beoordelingen van hoe je over iets denkt, hoe je in het leven staat.

De gezonde effecten van lezen

De Britse universiteit van Sussex heeft een onderzoek gedaan naar het effect van lezen op de gezondheid.
De Britse krant de Telegraph publiceerde de resultaten van het onderzoek. “Het maakt niet uit welk boek je leest. Door helemaal op te gaan in wat je leest, kan je ontsnappen aan de zorgen en de stress van elke dag. Zes minuten lezen kan al je hartslag doen dalen en je spierspanning verminderen en het stressniveau met twee derde verminderen”, zegt Dr. David Lewis.

Volgens het onderzoek werkt lezen beter om de zenuwen te kalmeren dan het luisteren naar muziek, een wandeling maken of het drinken van een kopje thee. Lezen werkt het beste, in het onderzoek verminderde de stressniveaus met 68 procent, zei cognitief neuropsycholoog dr. David Lewis. Luisteren naar muziek verlaagde de niveaus met 61 procent, kopje koffie of thee drinken met 54 procent, een wandeling maken met 42 procent en een videogame spelen met 21 procent.

Dr. Lewis, die de test heeft uitgevoerd, concludeerde uit de onderzoeksresultaten: "Jezelf verliezen in een boek is de ultieme ontspanning. Het maakt echt niet uit welk boek je leest. Door jezelf te verliezen in een grondig of boeiend boek, kun je ontsnappen aan de zorgen en de stress van de dagelijkse wereld en een tijdje doorbrengen in de wereld van de verbeelding van de auteur. Het is meer dan alleen maar een afleiding, maar het is een actieve en innemende stimulans, omdat de woorden in het boek je creativiteit stimuleren en ervoor zorgen dat je binnengaat in de wereld van de verbeelding van de auteur, wat feitelijk of beter gezegd in essentie een veranderde bewustzijnsstaat is."