King, Stephen - De Ontsnapping

Stephen King - De Ontsnapping

Het boek “De Ontsnapping” van Stephen King is verfilmd als de “The Shawshank Redemption”. Ik heb zowel het boek gelezen als de film gezien. Het verhaal van de film wijkt wat af van het oorspronkelijke boek.

Stephen King  - De Ontsnapping - recensie

De subtitel van het boek “De ontsnapping” is “De eeuwige lente van de hoop”. Het verhaal gaat over de gevangenen in de gevangenis Shawshank. Andy Dufresne, 30 jaar oud, is berecht voor moord op zijn vrouw en komt terecht in Shawshank, hij is onschuldig. In de loop der jaren raakt Andy bevriend met Red, de man die bijna alles kan regelen. Red zit al veel langer in de gevangenis en zorgt voor kleine dingen die de gevangen willen kopen, zoals een fles drank of een poster aan de muur. Andy heeft geen gemakkelijke tijd in de gevangenis,  hij wordt met geweld misbruikt en het personeel van Shawshank blijkt nogal corrupt. De vriendschap tussen Andy en Red groeit in de loop der jaren uit tot een hechte vriendschap zonder seksuele bijbedoelingen. Na 27 jaar weet Andy op geraffineerde wijze uit de gevangenis te ontsnappen. Red en Andy hadden wel gepraat over een leven na de gevangenis, Red wist waar Andy naar toe zou gaan na zijn ontsnapping en hij wist ook dat hij daar welkom was. Als Red uiteindelijk wordt vrij gelaten is hij een oude man. Hij kan het leven in de buitenwereld bijna niet bevatten en is er bang voor geworden. Maar Andy heeft hem hoop gegeven en een kans op een nieuw leven aan de kust. Aan Red de keus om weer zijn vrijheid te ontdekken of gevoelsmatig toch gevangen te blijven.

Conclusie

Een spannend verhaal en indrukwekkend om te zien hoe het langdurig verblijf in een gevangenis inwerkt op een persoon. De vriendschap tussen Andy en Red, hoop en een vrijheidsgevoel, zelfs in de gevangenis, kenmerken het boek en de film. Ik vond de film “The Shawshank Redemption” indrukwekkender dan het boek, misschien door de aanpassingen in het verhaal, misschien door de levendige beelden die nog beter de rauwe werkelijkheid laten zien. Het psychologische effect, de spagaat waarin een langdurige opgesloten gevangene terechtkomt, tussen de hoop op vrijheid en als tegenhanger de vrijheidsberoving, vond ik in de film beter tot zijn recht komen dan in het boek. Neemt niet weg dat het boek prima te lezen is.