Barr, Emily - Klasgenoten

Emily Barr - Klasgenoten

Emily Barr is begonnen als schrijfster van columns en korte verhalen, na een jaar als reisreporter te hebben gewerkt, schreef ze haar eerste boek. Inmiddels heeft ze al veel romans op haar naam staan. Ik heb de vertaalde roman Klasgenoten (Out of My Depht) van Emily Barr gelezen.

Emily Barr - Klasgenoten - recensie

Susie is een succesvolle kunstenares en woont in een leuk opgeknapte buitenhuis met zwembad in Frankrijk. Ze woont samen met Roman, een soort playboy die van spannende en gevaarlijke sporten houdt en van een avontuurlijk leven. Susie kan volledig voorzien in alle kosten die hij maakt en Susie vindt zijn gezelschap weliswaar wat oppervlakkig maar toch prettig. Susie besluit een reünie te organiseren voor haar vroegere beste vriendinnen van school. Ze wil ze imponeren met haar mooie huis, knappe vriend en haar succesvolle bestaan als schilderes. Amanda, Izzy en Tamsin, haar vroegere vriendinnen komen alle drie. Al gauw blijkt dat geen van de vier vriendinnen is terechtgekomen zoals ze zelf of van die ander hadden verwacht. Amanda wordt voor de zoveelste keer dronken, raakt haar kinderen kwijt en gaat met Roman op stap.

Er blijkt ook een duister geheim uit het verleden te liggen, de moeder van Tasmin is niet zomaar om het leven gekomen. Tasmin weet van niets, behalve dat ze haar moeder verloor, maar de vriendinnen voelen zich verantwoordelijk voor haar dood. Tijdens het weekend wordt er veel gedronken en langzaam maar zeker vertellen ze elkaar steeds meer. Ze ontdekken ook dat de meesten niet zo gelukkig zijn als ze zich voordoen.

Het is vooral een komisch boek met een licht serieuze ondertoon. Leuk om te lezen als je zin hebt in een luchtig boek. De serieuze ondertoon kan je aan het denken zetten over je eigen leven, is alles wel zo koek en ei of wordt het tijd om eens te gaan kijken naar je leven, doe je wel wat je wilt doen, wat is er over van je idealisme van toen je 18 was en kan je daar nu nog wat mee.